איך לכתוב הצעת מחיר - כתיבה אפקטיבית

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

איך לכתוב הצעת מחיר

בשבוע שעבר, אברום-איגנציו ספורטה חיפש מעצב בפייסבוק. הוא קיבל המון המלצות, אחת מהן היתה על מכרה שלי, בחורה מוכשרת שקוראים לה קלואי צובים. הם דיברו קצת, הוא הסתכל לה בתיק העבודות וביקש הצעת מחיר.

קלואי התיישבה וכתבה וכתבה, שברה את הראש על כמה לבקש ומה להציע, הוסיפה תנאים, פירטה, הסבירה, שלחה – וקיוותה לקבל תשובה צ'יק צ'ק. בכל זאת, כבר היה קליק.

עבר יום, עברו יומיים, עברו חמישה. נאדה. אין קול ואין עונה, אין עבודה ואין פרנסה ואין עצה ואין תבונה וכושילראבאק, אברום-איגנציו. תמות.

אז קודם כל, אם מישהו טורח ושולח לכם הצעת מחיר, תהיו בני אדם ותענו – גם אם זה לא. וחוץ מזה, הנה כמה הערות לקלואי ולכל מי שטורח לכתוב הצעות מחיר.

מאוד מאוד ברור

תזכרו, השאלה היא "כמה זה עולה". התשובה של כמעט כל נותן שירותים שאני מכיר היא "תלוי". זו התשובה הנכונה, כמובן – אבל היא לא עונה על השאלה. נסו להפחית את הסייגים למינימום. אם רמות המחיר משתנות בהתאם להקף השירות, כתבו שלושה-ארבעה בולטים עם תמחורים לאפשרויות השונות. אם התמחור הוא שעתי, כתבו גם הערכה של מספר השעות שיידרשו. הדגישו את המילה הערכה.

קצר

בטח אם אתם עסקים קטנים, אבל גם אם אתם גדולים. אנשים לא באמת רוצים לקרוא הצעת מחיר. הם רוצים לדעת כמה זה יעלה להם. אם ההצעה כוללת המון סעיפים, אפשרויות, פריטים וספקי משנה, חלקו אותה לשניים: תקציר של פחות מעמוד אחד ולצידו מסמך מלא ומפורט.

ז'רגון

אנחנו מנסים להיראות חכמים ומומחים בהצעות המחיר שלנו. לפעמים אפילו נדמה לנו שאין ברירה, ויש רכיבים שיש להם שם מקצועי שלא מוכר לקהל הרחב אבל חייבים לכתוב אותם. הבעיה היא שהתוצר הוא מסמך שכתבתם בעמל רב והקורא שלכם לא יכול להבין.

עכשיו, הקורא שלכם אולי דביל. אולי אתם חושבים שהוא צריך לדעת. אולי הוא גאון. אולי הוא ידען. אולי הוא מבין הכל. אולי הוא מקבל עוד הצעות כאלה. אולי ואולי ואולי ואולי. רק דבר אחד בטוח: הקורא שלכם הוא זה שמשלם. אם הוא לא מבין, בדרך כלל הוא לא יבקש הבהרות, אלא פשוט יעבור הלאה להצעה הבאה.

בקיצור, אם זה לא מובן ונקי ופשוט – הפסדתם.

הבהירו שלא ברור לכם

אם אתם לא יודעים כמה זמן זה ייקח, כמה יעלה שירות נוסף, כמה יעלה קבלן משנה – כתבו את זה. הצעת המחיר מחייבת אתכם, אבל היא גם מצע למערכת יחסים. אם אתה אומר לבחורה בדייט שאתה משוגע על קולנוע, אבל שוכח להזכיר ש"רק על סרטים של אבי ביטר", אתה מניח מצע בעייתי למערכת היחסים. אם אתה מציע לעלות אליה, אבל לא מסביר שהתכוונת לשבת ביחד ולקפל כביסה, היא עלולה להבין משהו אחר לגמרי.

לוחות זמנים

כל מסמך שיש בו דיאלוג צריך למפות את השאלות של הצד השני ולספק להן מענה כמה שיותר שלם. "כמה זמן זה ייקח" היא שאלה מרכזית בכל עסקה. אל תשכחו את זה. כדאי להגדיר את הזמן מרגע אישור ההצעה, כי יש לקוחות שיאשרו הצעה אחרי שבועיים ויתהו למה לא סיימתם את העבודה יום לאחר מכן, כמו שהבטחתם בהצעה.

מה אתם עושים

הסבירו את השירות. תנו פירוט מסוים שלו. ואל תשכחו את מגבלות האורך והשפה המקצועית מהסעיפים המקצועיים. אל תאכלו את הראש. זה צריך להיראות כמו הרבה עבודה, לא כמו הרבה טקסט.

מי אתם

אני מוסיף למטה שתי פסקאות על עצמי ועל הרקע המקצועי שלי. נדמה לנו שמכרים שלנו או אנשים שקיבלו המלצות על השירות שלנו זוכרים את כל זה, אבל הם לא. חוץ מזה, הצעות מחיר עשויות לטייל בתוך ארגונים, לעבור למנהל או לרכש, תנו את המידע הזה. הוא מחזק אתכם.

ואל תשכחו לקרוא עוד פעם

אינספור הצעות מחיר נפלו בגלל שגיאות בשפה ובכתיבה. דחילק, תנו על זה את הדעת. אנשים רוצים לעבוד עם אנשים רציניים, יסודיים, אינטליגנטים. אם זה כתוב פח, ואפילו אם יש שגיאת כתיב דבילית אחת, או שטעיתם בקטנה בשם של החברה או של איש הקשר שלכם – אתם עלולים להרוג את ההזדמנות הזאת. לא חראם?

הצעת מחיר: שם קובץ

הצעת מחיר + השם שלכם + השם של הארגון המזמין + תאריך. ככה גם אתם וגם הלקוח תוכלו למצוא אותו אחר כך. אם תקראו לקובץ "הצעת מחיר", אתם עפים לרשימה הארוכה בתוצאות החיפוש.

ועוד מילה אחת אחרונה למי שביקש הצעת מחיר וקיבל אותה: תהיו בני אדם. אנשים עבדו והשקיעו ושלחו לכם מסמך. תענו להם. תגידו שזה ייקח עוד כמה ימים. תגידו "לא מתאים". אם תסבירו למה או לא זה כבר עניינכם, אבל להשאיר אדם באוויר אחרי ששלח הצעה, זה פשוט לא לעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

היי, רוצים לקבל ממני תכנים נוספים?

מלאו פרטים כאן!