חשיפה בפייסבוק

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

איפה החשיפה שלי?

הבוקר, גם הבוקר, ראיתי בעלת עסק ששואלת בקבוצת אנשי שיווק למה היא לא מקבלת חשיפה בפייסבוק. עם לינק לבלוג שלה, בלי לינק לבלוג שלה, בעמוד הפרטי, בעמוד העסקי – למה אין לה חשיפה אורגנית, ולמה החשיפה הממומנת כל כך מוגבלת.
 
התשובות שהיא קיבלה מגוונות. יש מי שענו שהיא לא יכולה לכתוב גם מסר שיווקי וגם לבקש מאנשים ללחוץ על לינק. שהניסיון שלה לעשות שני דברים בפוסט אחד הוא שמכשיל אותה. אחרים האשימו את הבחירה שלה בסוגי קמפיין לא נכונים. אנשים מציעים לשלב תמונה, טקסט ולינק. והכי אני אוהב את התגובה הזאת: "הכל שטויות. תכתבי תוכן ויראלי ותקבלי חשיפה".
 

ובכן, אני חושב אחרת

 
הנקודה הראשונה שכדאי להתייחס אליה היא חשיפה אורגנית: החשיפה האורגנית מתה. פייסבוק הרג אותה. אני רואה את זה בעמוד שלי ובעמודים של לקוחות. פוסטים שקיבלו אלפי חשיפות לפני שנה, זוכים היום למאות חשיפות בודדות במקרה הטוב. פוסטים טובים בכל קנה מידה נדרסים תחת גלגלי המערכת. אין להם סיכוי.
 
ולא, זה לא משנה אם הלינק בפוסט עצמו או בתגובות. לא משנה אם הלינק כולל תיבת להקלקה או חבוי בגוף הטקסט, לא משנה אם יש תמונה או אין תמונה (למעשה, כמעט לא משנה: החשיפה של פוסטים עם תמונה גדולה מעט יותר, אבל הדגש הוא על ה"מעט"). לא משנה רמת השפה, לא משנה רמת הטיעון, לא משנה רמת השיווקיות והמכירתיות.
 

זה לא תלוי בכם. זה תלוי בפייסבוק.

 
הנקודה השנייה היא החשיפה הממומנת: כאן כל הפרמטרים האלה כן רלוונטיים. היכולות לכתוב קופי איכותי ולטרגט קהל נכון רלוונטיות במיוחד. לתוכן שלכם ולאיכות של אנשי הפייסבוק שלכם יש ערך משמעותי. מה שכן, גם כאן, התמורה עבור הכסף, או במילים אחרות: מספר החשיפות, קליקים, לידים, מכירות שתקבלו תמורת כמות קבועה של כסף – הולכת ופוחתת. קוראים לזה אינפלציה. זה אומר, בעברית, שהיום תשקיעו יותר מלפני שנה, אבל תקבלו פחות חשיפה בפייסבוק.
 
(זה מוזר להחריד. פייסבוק כנראה רוצה להרוויח יותר כסף. חברה מוזרה. וכן, יש עלייה בביקוש. כנראה שעוד אנשים וחברות רוצים להרוויח יותר כסף. מוזר, אני אומר לכם.)
 
הנקודה השלישית היא ה"תכתבי ויראלי וזה יעבוד". זו כמובן שטות גמורה. בעיקר כי ויראלי לא תלוי בכותבת. ויראלי תלוי בתגובה של הפלטפורמה והאנשים. את יכולה לכתוב כמו וולט וויטמן, אלתרמן, סת גודין והצל (סליחה) – אבל לא להיות ויראלית. בעיקר כי זה לא תלוי בך. זה תלוי במידת החשיפה שלך. זה תלוי בהתנהגות של אנשים ובתגובה שלהם לתוכן שלכם. אפילו אם תכתבו הכי טוב במועד הכי נכון על הנושא הכי רלוונטי, אין שום ביטחון שזה יהיה ויראלי, וככל שהתוכן שלכם שיווקי יותר, ככה יורדים הסיכויים שלו לחשיפה משמעותית.
 
ואפילו אם זה מצליח – הוויראלי של היום הרבה הרבה פחות ויראלי מפעם. העמוד שלי, למשל, קיבל באופן קבוע עשרות ומאות שיתופים בפוסטים ממומנים ולא ממומנים. היום אין שום סיכוי שזה יקרה. אפשר לטעון שאני כותב חרא, אבל אם זה נכון אז זה אותו החרא שקיבל אלפי שיתופים בעבר.
 

אז מה הפיתרון?

 
קודם כל לקלל: אני מקלל בעברית, ערבית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, פורטוגזית ורוסית. זה לא עוזר אבל זה כן משחרר.
 
דבר שני, להשתמש בעוד ערוצים: פייסבוק לא מספק את הסחורה כמו פעם. לבסס עליו את כל השיווק שלך זה אסון. רשימות תפוצה ובלוגים הם כלים משלימים מעולים. אני ממליץ בחום להפוך אותם לכלים המרכזיים ולהשתמש בפייסבוק בעיקר כדי לחזק אותם. וכן, כמובן, גם גוגל, ומי שיש לו תקציב מספיק גדול, גם לינקדאין, טבולה ואאוטבריין. כדאי לחלק את התקציב ולא לייצר תלות במערכת אחת, because the night is dark and full of terror: כל פעם שפייסבוק או גוגל משנות את כללי המשחק (והן משנות אותם כל הזמן), אתם נשארים עם המכנסיים למטה.
 
נקודה שלישית: שיתופי פעולה, שיתופי פעולה, שיתופי פעולה. חפשו עסקים משלימים, חפשו נקודות נוספות שישווקו את העסק שלכם, הגדילו אדוות השפעה. כמו כל פעילות שיווקית אחרת, שיתופי פעולה הם מרתון, ומרתון זה מעייף ועושה חשק להפסיק. למעשה, זה אפילו לא עושה חשק להתחיל – אבל כשזה מתחיל לייצר הכנסות (וזה קורה בסוף) – החיים הופכים להרבה הרבה יותר פשוטים.
 
נקודה רביעית: תכתבו הרבה. עוד דרך להתגבר על מחסום החשיפה המוגבלת היא פשוט לייצר הרבה. מכירים את הסרטונים האיומים האלה על צבי הים שבוקעים על החוף ורצים למים? בדרך חוטפים אותם שחפים וסרטנים ועורבים ולנד רוברים. כשהם מגיעים למים מחכים להם עוד דורסים, דולפינים, כרישים, ברקודות ושקיות מהסופר. כולם אוכלים אותם, אבל יש כך כך הרבה צבונים קטנטנים, שכמה מהם יגדלו ויהפכו לצבי ים גדולים. גם עם תוכן זה ככה: הסיכויים של כל אייטם לחשיפה משמעותית ורלוונטית הם מעטים, אבל אם יש מספיק אייטמים – כמה מהם בטוח יצליחו, או לפחות יהפכו לצבי ים גדולים.
 
ותזכרו: כולנו משווקים. בין אם אנחנו קוראים לזה שיווק או לא בין אם אנחנו מחפשים עבודה או עובדים, בין אם אנחנו מוכרים שירותי אימון או ביצי פאברז'ה, אם אנחנו מציעים להניח תפילין ואם אנחנו מנסים לגייס כסף או מתנדבים לעמותה, אם אנחנו מריצים פוליטיקאי ואם אנחנו מריצים סדנה להפסקת עישון בשר. כולנו כולנו משווקים וכולנו משתמשים בפייסבוק בתור פלטפורמה מרכזית.
 
הפלטפורמה הזו היא לא באמת ידידותית. היא לא באמת שלנו. פייסבוק היא נמר שעליו אנחנו רוכבים, וכמו כל נמר תרבותי, פעם בשבוע או שבועיים היא תסתובב ותנשוך אתכם בתחת. ואולי, יום אחד היא פשוט תאכל אתכם.
 
זה מה שנמרים עושים.
 
אז כדי להישאר בחיים, תדאגו לרכוב במקביל גם על הטיגריס. והאריה והכריש והאופניים החשמליים. הדרך הכי טובה להימנע מטוטאל לוס בפייסבוק, היא להשאיר חלק מפוטנציאל הנזק בפלטפורמות האחרות.
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה רק אחד אם אפשר שניים?

לרגל השקת הספר החדש תכתוב תרוויח, שני הספרים ביחד במחיר של 149 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח.

הזמינו מהר לפני שייגמר (: