איך לספר סיפור

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

סטורי טלר הולך לסדנת מספרי סיפורים, ופתאום…

אחד, מומחה סטורי טלינג, העביר בוקר אחד הרצאה. שמה, הוא המליץ לכולם לספר סיפורים. שמעה הסטורי טלרית שישבה בהרצאה שלו וניגשה ללקוחה שלה ואמרה לה, תקשיבי את חייבת להיות מקורית וטו טל א סטורי. הלקוחה שלה, היועצת השיווקית, הלכה לדבר עם הלקוח שלה והסבירה לו שהוא חייב להיות ייחודי ומקורי ולספר סיפורים.

והלקוח של היועצת? ברוך השם עובד יפה. הלך בבוקר, פגש שני לקוחות ואמר להם שהם חייבים לספר סיפור, ובסוף ישב לסשן עם מנכ"ל ואמר לו שהוא חייב להיות יחיד ומיוחד ולספר את הסיפור שלו, אז המנכ"ל ישב עם הסמנכ"לים והרצה להם ככה עם האצבע, שאין, הם חייבים לספר סיפור. ותפסתם את הפרנציפ, נכון? כי אני יכול להמשיך ככה כל היום.

למרות שאתמול, כשהבת שלי חזרה ב-11 בלילה והסבירה לי שהאוטובוס איחר, אמרתי לה שתפסיק לספר לי סיפורים.

הבנתם, צריך לספר סיפורים. טוב. עכשיו, למה הם מתכוונים, כל המייבינים האלה?

הם מתכוונים שלהבדיל ממידע ומתוכן וכאלה מילים קשות שצריך לצרוך, אנחנו, בני אדם, אוהבים סיפורים. ולכן, כדאי ללוות את החברה שלכם, השירות שלכם, המוצר, המותג, הקונצפט, האנגינה שלכם – בסיפור.

מעשה שהיה, כך היה

רוב הסיפורים של עסקים הולכים בערך ככה: "פעם הייתי נורא עצוב ולא מצליח, אבל אז נדלקה לי הנורה של ההארה והתחלתי לנשום לבפנים של הצ'אקרה של היעדים העסקיים שלי, והיום אני מוכר פי חמישה, ממלא סדנאות, יוצא להפלגות, מחלק חתימות, מממן יתומים – ואול אין אול אתם חייבים להיות כמוני, כי להיות אני זה שוס שאין לתאר".

יש לכם סיפור בדיוק כזה, נכון?

אחלה. תזרקו אותו לפח. לא אמין.

ובמקום זה, תחשבו בקטן. תחשבו על כל הפעמים ביום שאתם מספרים סיפורים. כשאתם מגיעים לעבודה (על הפקקים), כשאתם מגיעים הביתה (על הפקקים), כשאתם עוזרים לילדה עם השיעורי בית ומספרים לה איך שאול הלך לחפש אתונות (ונתקע בפקקים).

תחשבו על הסיפור על הלקוח הסיני שעושה גרעפסים ועל הספק שתמיד מאחר לפגישות ועל העובד החדש עם הקעקועים. תחשבו על הסיפורים עם השקרים הקטנים והגדולים. תחשבו על כל הסיפורים ששמעתם מחברים שלכם. אתם יכולים לגנוב אותם.

סטורי טלר טוב הוא גנב סיפורים. ואני אומר את זה בביטחון של אדם שגנב את המשפט הזה.

ולפני שאתם מוצאים את סיפור המסגרת של החברה שלכם, העסק שלכם, המותג, השירות, השפעת שלכם (תהיו בריאים!) ספרו סיפור קטן בכל חתיכת תוכן. שני משפטים. זה הכל. ככה אולי לא יהיה לכם הסיפור הנהדר הזה שכולם מספרים, על איך הם היו עצובים ומסכנים (עד שהם מצאו את ההארה ונפתחה להם הצ'אקרה ועכשיו הם תורמים לילדים עניים), אבל יהיו לכם המון סיפורים טובים. בכל חתיכת תוכן.

ואנשים יקראו אתכם בהנאה. כי לא תמיד חייבים מוסר השכל והארה והשראה וצ'אקרה וילדים עניים והכנסות. לפעמים מספיק משהו קטן שגנבתם מחבר. או איזה עלילת פקקים קטנה (צפריר תזמן 45 דקות! בוקר טוב צפריר!)

זהו.

המלצה

סיפור אחרון ודי:

האישה האחרונה שראתה אותי מעשן היתה רונית ביטון. כבר שלושה חודשים לא נגעתי. הייתי אצלה יום אחד בשיעור פרטי על קידום ממומן ואוטומציה של תהליכים, וגנבתי סיגריה בכניסה.

מה עשתה? הכינה לי דף נחיתה ממש נהדר, נתנה לי איזה 200 טיפים על שיווק (ביצעתי שבעים אחוז בערך) – ולונג סטורי שורט, הארה, צ'אקרה, הכנסות, תרומה לילדים רעבים. בצחוק. 🙂

לונג סטורי שורט באמת, עזרה לי להכפיל את רשימת התפוצה שלי בשלושה חודשים. אנד קאונטינג. ונתנה לי טיפים מעולים. ואני אומר את זה בתור אחד שעושה מרקטינג לעסקים 15 שנה. השיפור פה ניכר, ברור ומיידי. ועשתה את זה בנדיבות נהדרת, כולל לענות על טלפונים מטרידים שלי ואימיילים מציקים שלי ולתקן וכל זה. היה תענוג של ממש לעבוד איתה, וזו לא הפעם האחרונה שלי.

תנו לה צלצול, תשלחו לה אימייל, פייסבוק, לינקדאין – אנא עארף. דברו איתה. כדאי לכם.

 

תכתוב תרוויח - צפריר בשן

למה רק אחד אם אפשר שניים?

לרגל השקת הספר החדש תכתוב תרוויח, שני הספרים ביחד במחיר של 149 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח.

הזמינו מהר לפני שייגמר (: