עוזבים את פייסבוק

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

יאללה, חברים, תאספו את המשפוחה, עוזבים את פייסבוק

חברים, קדימה, לארוז. עוזבים את פייסבוק. אין לנו מה לעשות שם יותר.

טוב, לא באמת. אבל קצת. בטח אם יש לכם עמוד עסקי בפייסבוק. כי בימים אלה, נראה כאילו מה שיש לפייסבוק לתת לעסק שלכם הופך פחות ופחות אטרקטיבי.

פעם, פייסבוק החביאה את התכנים בעמוד שלכם והכריחה אתכם להוציא כסף רק כדי שאנשים יקראו. אחר כך היא הורידה את החשיפה והעלתה את המחירים. ושוב. ועוד פעם. המגמה הזו נמשכה ונמשכה עד כדי כך, שהיום אתם צריכים לשלם כסף טוב רק כדי שאמא שלכם תקרא את העמוד שלכם בפייסבוק.

(אגב, אני מכיר אנשים שהיו משלמים כסף טוב כדי שאמא שלהם לא תקרא את העמוד שלהם, אבל זה עניין אחר לגמרי.)

ועכשיו, צוקי הודיע שהחשיפה של העמודים העסקיים תרד עוד יותר, לטובת עוד משפחה ועוד חברים. עכשיו, דונט גט מי רונג: משפחה וחברים זה יופי. אבל מסתבר שמשפחה וחברים זה רע מאוד לעסק. כאילו לא הספיק שהם רוצים תשומת לב וארוחת ערב, עכשיו הם גם באים במקום השיווק של העסק. וזה כבר נהיה בעייתי למדי, כי אם אין שיווק, איך נאכיל אותם?

ואני מזכיר לכם, השיטה הזו, שלוקחים לנו עוד ועוד כסף תמורת פחות ופחות חשיפה – היא שיטה שלא נותנת לנו לקוחות. הלקוחות הם לא שלנו, אלא של פייסבוק, שבסך הכל מאפשרת לנו לכתוב להם פה ושם. כמה זה רע? לי, למשל, יש 13 אלף עוקבים בעמוד העסקי בפייסבוק. נשמע מעולה, נכון? אתם יודעים כמה אימיילים של העוקבים האלה יש לי?

נכון, אף אחד.

למעשה, אין לי אפילו רשימה של האוהדים של העמוד העסקי שלי. פייסבוק מראה לי את המאות הבודדים האחרונים שהצטרפו – וזהו. וגם אותם היא מראה רק אחרי שהפכתי את העמוד העסקי ומצאתי את הפינה הנסתרת שבה הם מוחבאים.

אבל בעצם, אתם יודעים את כל זה. גם אצלכם זה ככה.

קצת מצחיק שבדיוק קבעתי תאריך לסדנת פייסבוק אפקטיבי לעסקים קטנים, שכבר כמעט התמלאה, אבל זה בסדר. חוקי הכתיבה האפקטיבית עובדים גם בפלטפורמות אחרות. מה שברור הוא שככל שנוקף הזמן, אני מגלה שמרבית התקציב של מפרסמים נבונים בפייסבוק מוקדש להוצאת פרטי הלקוחות מפייסבוק, כדי שהמפרסם יוכל לדבר איתם בפלטפורמות כמו בלוגים ורשימת תפוצה.

שהן שלנו. לא של פייסבוק.

רוצו לפתוח בלוג

מזכיר לכם שבשבוע שעבר קראתי לכם לפתוח בלוגים. לנתב את התנועה בחזרה אל הנכסים שלכם. ככה אני, לעת זקנה נהייתי מהפכן. אם זה עוזר, אז לא רק לכם אני אומר את זה. ובעניין זה, תזכורת גם לסדנת הבלוגריות ההולכת ומתמלאת שתיפתח בעוד שבועיים.

בשבוע שעבר ישבתי בחברת מזון גדולה מול תקציב שיווק של מאות אלפי שקלים בפייסבוק ועמוד של מאות אלפי עוקבים, ושאלתי את סמנכ"לית השיווק, "נו, וכמה כתובות אימייל של לקוחות יש לך?"

"אף אחת," היא אמרה לי.

"יופי," אמרתי לה. "אז תמשיכי לשלם לפייסבוק על הזכות להיראות, כמו שאת משלמת לשופרסל על הזכות להימכר. ובכל פעם שיש לפלטפורמות האלה גחמה חדשה תשברי את הראש מחדש איך את שומרת על העסק. או שבמקום זה תקחי חצי מהכסף, ותבני רשימת תפוצה של עשרות אלפים בתוך שנה, ותתחילי לדבר ישירות עם הלקוחות שלך".

"כן, אבל לאן אני לוקחת אותם משם?" היא שאלה.

"לבלוג. את לא קוראת את רשימת התפוצה שלי?"

"לא," היא אמרה לי. "ארוך מדי."

המלצות:

  • התחלתי לקרוא בשבועות האחרונים אתר בשם תוכניסט. הכתיבה שם לא רעה אם כי טעונה שיפור מסוים. אבל אני ממליץ בפה מלא על התכנים. הם מצוינים: יסודיים, מעוררי מחשבה והכי חשוב, מקוריים. ותאמינו לי, להיות מקורי בימים אלה זו חתיכת עבודה קשה.

  • עוד לא הייתי בסדנה של כנרת יפרח מנמלה. אני לגמרי מתכוון להגיע לשם כשאתפנה. מה שכן, את הספר המצוין  שלה קניתי,  והקבוצה שהיא הקימה בפייסבוק היא יופי של מרכז ידע על מיקרו קופי. חוץ מזה, ואת זה אני כן יודע ממקור ראשון: היא בחורה נהדרת עם קארמה טובה. בקיצור, אני סומך את ידי על כל מפעלותיה, מהרצאה ועד אפיון שפה ארגונית. דברו איתה. היא נהדרת.

 

==

 

אחרון ודי: אני מעריך (ומקווה) שההרשמה לסדנה של 18.3 תיגמר בקרוב, אז אל תחכו.

 

יאללה, שיהיה שבוע חמאת בוטנים. ושמתם לב שהחמאה המלוחה של תנובה חזרה? איזה אושר, הא?

 

תבלו,

 

השמן

היי, רוצים לקבל ממני תכנים נוספים?

מלאו פרטים כאן!