עשרה טיפים לכותבים ולבני אדם - כתיבה אפקטיבית

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

עשרה טיפים לכותבים ולבני אדם

קודם כל, אנשים שאומרים לכם איך לכתוב או לדבר הם אנשים מעצבנים. קחו אותם (ואותי) ברצינות מוגבלת. אני, למשל, מתעקש להגיד "עשר שקל" ו"אחורי זה", והכי הכי אני אוהב שהילדה שלי "יושנת בספה". ומה עם חוקים? אני עושה להם כבוד במסמכים רשמיים יותר. בקיצור, גם היום: עשרה טיפים לכתיבה. אבל חדשים.

החוקים

1. בניגוד להנחה המקובלת, העברית כוללת יותר משני שורשים. צורות של "לשים" ו"להביא" אינן הכרחיות בכל משפט. למשל, אפשר לחבוש כובע במקום לשים אותו. ואפשר להרכיב משקפיים במקום לשים אותם. אפשר להוסיף חומוסצ'יפסלט במקום לשים אותם. גם להביא אינו פועל חובה. בדרך כלל עדיף להשתמש בצורות של לתת במקום. יש לזה גם ניחוח טיפה יותר תרבותי.

לגבי "הביא לי את הקריזה" – מותר.

2. אתם לא רושמים, אלא כותבים. כלומר, אם אתם מאיירים אז אתם כן רושמים. או אם אתם עורכים רשימה. ביתר הזמן אתם כותבים. כ.ת.ב הוא שורש נהדר, מכובד ויפה. תעשו לו כבוד.

3. יש אנשים שכותבים ביטויים כמו "לא זו אף זו", "ברחל בתך הקטנה", "לאור זאת", "לא מני ולא מקצתי" ועוד כל מני כאלה. כן, בדרך כלל הם עורכי דין, אבל לפעמים הם סתם חושבים שעורכי דין כותבים כראוי.

אז ככה: ראשית, עורכי דין כותבים רע בדרך כלל; שנית, לא פעם הם טועים בשימוש בביטויים האלה, מה שהופך את העניין למביך ("עשה ימים כלילות" חביב עלי במיוחד, אבל "לסדר את ההדורים" הוא גם נהדר); שלישית (והכי חשוב), ביטויים במשפטית מסבכים את המשפט ופוגעים בהבנתו. רוצים לכתוב אפקטיבי? כתבו פשוט.

או, כמו שאמרה לי פעם חיילת אחת: "סייג לשתיקה – עדיף!" (נשבע לכם.)

4. האנשים מהסעיף הקודם טועים כשהם כותבים במידה ו- (יש לכתוב במידה ש- ועדיף לכתוב "אם" במקום), מאחר ו- (אומרים מאחר ש-) ונוקט בעמדה (נוקטים עמדה, או שנוקטים אמצעים).

5. כשאתם כותבים בכדי ובאם, אתם עושים את זה כדי לעצבן, נכון? כדי זה מצוין. אם זה לגמרי נכון. היפטרו בבקשה מהבי"ת בהתחלה.

לגבי "באם-אמא שלך" – זה בסדר.

וקצת על מסמכים שלמים

עד כאן עברית. עכשיו קצת על מבנה של טקסט ואיך לשפר אותו.

6. טקסט לא אוהב יותר מנושא אחד. אם יש בו יותר מנושא אחד, הוא מאבד מהאפקטיביות שלו. בגלל זה, הפוסט שלי כולל עשרה טיפים על כתיבה, ולא עשרה טיפים על כתיבה וארבעה טיפים על בישול. ברגע שאתם מוסיפים נושא, אתם פוגעים במסר של הנושא המרכזי.

7. כותבי מאמרים מקצועיים (ולא מעט "רושמי מאמרים") מעירים לא פעם ש"התוכן הוא המלך", או שהם ממליצים "להתחבר לטבע". או ללב. או לרגש. או למטען. הם נוטים גם לכתוב "ללא כל התראה מוקדמת", "כל אחד מכיר את זה", "זה קורה לכולם", "אין ספק ש" ועוד ועוד ועוד קלישאות. ואם מקלפים את הקלישאות מהטקסטים שלהם, נשארים בלי כלום.

חוק אצבע: אם אתם משתמשים בקלישאות או בתבניות קבועות, אז או שאין לכם מה להגיד, או שאתם עלולים להיות ממש ממש משעממים. אם טקסט אינו מקורי, רוב הסיכויים שהוא לא שווה קריאה.

8. כתבתם "מדהים", "מרגש", "נוגע ללב", "ייחודי", "עוצר נשימה", "חד פעמי", "מהמם"? ברכות, נלכדתם במלכודת הסופרלטיבים הטוטאלית, ממש כמו "מספרת משה", "מני פדי מינה", "פיצה זבל", "בורגרפיכס" ומאה אלף עסקים אחרים.

החדשות הרעות הן שקשה לצאת מהמערבולת הזו. החדשות הטובות? מקוריות וכתיבה על תחושות ורגשות אמיתיים יוציאו אתכם ממנה.

9. אל "תעבו" את הטקסט שלכם. אם אתם כותבים מילים מיותרות כדי שהוא יהיה יותר ארוך, אתם מחרבשים. טקסט מחורבש הוא פחות אפקטיבי.

10. בסוף, קראו את עצמכם טוב טוב. רק אחוז אחד מהכותבים מצליחים לכתוב בלי טעויות בטיוטה הראשונה, ואני עוד לא פגשתי אף אחד מהאחוז הזה. ככל שהטקסט חשוב יותר, כך מוטב שתקדישו לו זמן לקריאה חוזרת וביקורתית ולעריכה. אם תוכלו להתרחק ממנו לדקות, שעה, יום, או שבוע לפני שאתם משגרים אותו לעולם, תגיעו בסופו של דבר לטקסט טוב בהרבה.

 

סדנת כתיבה לעסקים קטנים ובינוניים.

סדנאות כתיבה ארגוניות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה רק אחד אם אפשר שניים?

לרגל השקת הספר החדש תכתוב תרוויח, שני הספרים ביחד במחיר של 149 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח.

הזמינו מהר לפני שייגמר (: