נא להרים ידיים ולהתרחק בזהירות מהמסמך - כתיבה אפקטיבית

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

נא להרים ידיים ולהתרחק בזהירות מהמסמך

השבוע ביקש ממני לקוח לכתוב לו מודעה לכנס בקליפורניה. "אחר כך גם נתרגם אותה לעוד כמה שפות, אבל בוא נתחיל בקריאייטיב. אני צריך שתי פסקאות. משהו בסגנון הזה," אמר ושלח לי מודעה של חברה מתחרה.

אמרתי שאין בעיה. ואז פתחתי את המודעה של החברה המתחרה, והבנתי את גודל הבעיה.

זה נראה כמו מלכודת ונשמע כמו מלכודת? נכון, אתם יודעים בעצמכם  את ההמשך.

שתי בעיות, בעצם: האחת היא הבעיה הקבועה של כל הלקוחות שרוצים "מודעה כמו של המתחרה, אבל שתיראה מקורית"; והשנייה "מודעה למוצר סופר-אולטרה-טכנולוגי שתפרט את כל התכונות שלו, אבל שכל אחד יוכל לקרוא".

גם וגם זה בלוף

שתי בעיות שהן אותה בעיה בדיוק: כתיבה זה לא מודעה לחברת ביטוח. אין גם וגם. מה לעשות, החיים שלנו מורכבים משורות ארוכות ארוכות של בחירות וויתורים: ככל שהמחשב שלנו יהיה מאובטח יותר, ככה הוא יהיה נוח פחות לשימוש (ולהיפך), ככל שנבלה יותר שעות בעבודה, ייתכן שנתקדם ונרוויח יותר – אבל נפסיד שעות פנאי וזמן עם המשפחה. אין גם וגם כששני הדברים שביניהם אנחנו נאלצים לבחור זקוקים לאותו משאב.

אתה רוצה מודעה מקורית? היא לא יכולה להיות דומה למודעה של המתחרה שלך. זה לא עובד. מודעה שדומה למודעה של המתחרה שלך היא מודעה לא מקורית. יש לך בעיה של ביטחון עצמי? אתה לא בטוח שאתה כותב טוב מספיק או שהאנגלית שלך רהוטה דיה? אין דבר. בשביל זה אתה משלם לי (או למישהו אחר). אני (או מישהו אחר) כותב טוב מספיק והאנגלית של אנשי המשרד שלי (או של מישהו אחר) מעולה. אתה צריך להניח למסמך ולצעוד אחורה בזהירות, ללא תנועות מפתיעות. כל מה שתגיד, תבקש או תוסיף בשלב הזה – יפגע במודעה שלך.

הז'רגון יהרוג לכם את המודעה

ואם זה נכון במקרה של הדמיון למודעה אחרת, זה נכון שבעתיים בעניין השפה המקצועית. החוק הבסיסי ביותר של כתיבה בז'רגון הוא שמדובר בכתיבה שמדירה אנשים. ככל שתכתוב בשפה מקצועית יותר – ככה יישארו לך פחות קוראים. זה חוק טבע: ממש כמו שהרבה יותר אנשים יודעים אנגלית מאשר עברית, ככה גם יש הרבה יותר אנשים שמדברים אנגלית מאשר אנשים שמסוגלים לקרוא נתונים טכניים של צ'יפים. סה לה וי בייבי.

גם וגם, גרסת המציאות.

ככל שתכתוב יותר נתונים טכניים של צ'יפים במודעה שלך, כך תישאר עם פחות ופחות קוראים. ואם אתה מתייעץ במנהל המוצר שלך בכתיבת המודעה, אתה יכול לצפות שרק מנהלי מוצר יוכלו לקרוא אותה – ולא אף אחד אחר. אם זה מה שהתכוונת – יופי. אם לא? אתה צריך להניח למסמך ולצעוד אחורה בזהירות, ללא תנועות מפתיעות. כל מה שתגיד, תבקש או תוסיף בשלב הזה – יפגע במודעה שלך.

==

סדנת כתיבה לעסקים קטנים ובינוניים.

סדנאות כתיבה ארגוניות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה רק אחד אם אפשר שניים?

לרגל השקת הספר החדש תכתוב תרוויח, שני הספרים ביחד במחיר של 149 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח.

הזמינו מהר לפני שייגמר (: