לכתוב אל הקהל שלכם

הבלוג של כתיבה אפקטיבית

מי בכלל קורא את זה?

למי אתם כותבים בעצם את התוכן שלכם? מי האנשים האלה? בני כמה הם? איזו השכלה יש להם? כמה אינטליגנציה? מה הם אוהבים ומה מעצבן אותם?

ובכן, גם לי וגם לכם ברור שכל הקוראים שלכם הם אנשים עם תבונה ממוצעת ומעלה. שאפשר וכדאי לכתוב להם כמו לאנשים אינטליגנטים. שהם יתעניינו, שהם יבינו, שהם יעריכו, שהם יעדיפו תוכן איכותי. שהם פשוט יושבים שם ומחכים שתכתבו להם.

אבל האם יכול להיות שרוב הלקוחות הפוטנציאליים הם דווקא פחות אינטליגנטים? האם אולי בכלל עדיף לכתוב להם כמו לאנשים מן השורה: אנשים שמיומם הראשון ועד בכלל, לא נדרש מהם שום דבר ברמה האבולוציונית? אין להם צורך בחשיבה, ברעיונאות, בהשוואה בין אפשרויות – והם מקבלים מענה על כל צורך ועל כל שאלה דרך גוגל, הטלפון שלהם ומקרר המעדנים של שטראוס?

(ואל תגידו לי שאין אנשים כאלה. בכל זאת, דונלד טראמפ. וספרי self help בשקל.)

יותר נמוך, יותר לקוחות

התשובה הטבעית וההגיונית היא שאם רוצים יותר לקוחות, יש לכתוב נמוך יותר ולהגיע לקהל רחב יותר. יש גם הרבה דוגמאות לכתיבה כזו. אני לא באמת יודע אם היא עובדת, אבל היא מעידה על עצמה שכן ("חשיפה: כך הפסקתי לפחד והתחלתי למכור בשבע ספרות כל עשרים דקות"). עוד מאפיינים של כתיבה לטיפשים הם הרבה הדגשות, הרבה שורות בצבע אדום, הרבה סימני קריאה והרבה חשיפות. ים של חשיפות. בדרך כלל חשיפה באה באדום. מודגש. עם איזה סימן קריאה או שישה.

הגישה של השיטה הזו היא שהאדם הוא טיפש ואין לו שום מוטיבציה להתאמץ. לכן, הוא תמיד יעדיף מזון (ותוכן) שמוגש לו בכפית. אפילו אם מה שמוגש על הכפית הוא חרא.

אבל יש גם גישה אפשרית אחרת. למרות שהאינטלקט כבר מת מזמן. למרות שאנחנו כבר לא מוכנים להתאמץ ולקרוא. למרות שיש הכל בגוגל ו"תן לי בבקשה מדריך בשלושה סעיפים או שאני הולך ליועץ הבא".

הבסיס לגישה הזו היא לכתוב לאנשים קוראים. קהל של קוראים הוא לא קהל של טיפשים. אדם שטורח לקרוא תוכן מורכב יתעניין גם בהצעות מורכבות, בעסקים מורכבים, בשירות מורכב ובהבטחות מורכבות.

למעשה, אדם קורא עם מודעות מינימלית יתעלם מרוב הדברים שכתובים באותיות מודגשות ואדום צעקני. הוא יניח באופן אינטואיטיבי, שמי שצריך לצעוק את דבריו במילים מודגשות ואדומות יודע שאין לו בעצם שום דבר מעניין להגיד. כמו בן ארבע: צועק כדי שישימו אליו לב. האדם הקורא מעדיף שלא צועקים.

מה שמסמן בעצם שתי אפשרויות מרכזיות לכתיבת תוכן: לדבר אל כולם, או לדבר רק אל הקהל שלכם. ואל תטעו: למרות ההתנשאות המסוימת, לדבר אל כולם זה לא רע. אם אתם מוכרים גרביים, בננות, קולה או משהו אחר שכולם צריכים – אז אדרבה. יכול להיות מאוד שכתיבה טיפשה וצעקנית תשמש אתכם בצורה הטובה ביותר. בכל זאת, כמה אינטלקט כבר צריך כדי לבחור גרביים?

ואתם יכולים לדבר גם בשקט. רק אל הקהל שלכם.  יכול להיות שהוא יכלול 2000 איש במקום 20 אלף, אבל אולי אולי, הסיכוי להגיע לקשב ולמכור לכל אחד מה-2000 האלה גבוה פי מאה.

ואסיים היום במילותיו המורכבות של המשורר בן המאה ה-19 רוברט דה-נירו, שכבר זכו לאלפי ניתוחים, ביקורות ומחקרי עומק: "fuck Trump!"

(כי גם אנשים חושבים צריכים איזה סימן קריאה מדי פעם.)

הערת המערכת:

המילה "די" צריכה ללכת. אלא אם אתם משתמשים בה כדי לבאס את התחת, כמו: "מאמי, אני די אוהבת אותך", ו"התבשיל פיצוץ שהבטחת יצא די טוב".

המלצות טוויטר

אורן נהרי: ההוא מהטלוויזיה

איציק שאשו: צחוקים ובני יהודה

מעיין אפרת: NBA ופוליטיקה אמריקאית

==

יום כתיבה מרוכז לעסקים ב-18 ביוני.

חצי יום של כתיבה אפקטיבית ב-24 ביוני.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תכתוב תרוויח - צפריר בשן

למה רק אחד אם אפשר שניים?

לרגל השקת הספר החדש תכתוב תרוויח, שני הספרים ביחד במחיר של 149 ש"ח בלבד, כולל דמי משלוח.

הזמינו מהר לפני שייגמר (: